De verborgen schatten van pruimen

Het is weer pruimentijd ❤️

Pruimen kunnen vaak worden geoogst in de tweede helft van augustus en de eerste helft van september. Op dit moment zijn er dus weer volop Hollande pruimen verkrijgbaar. Pruimen zijn niet alleen super lekker maar ook super gezond! 

Rijk aan anti-oxidanten

De Tufts Universiteit in Boston maakte een overzicht van voeding die rijk is aan antioxidanten. Pruimen kwamen daarbij op de eerste plaats. Er zaten vooral hydroxykaneelzuren, anthocyaninen en flavonoïden in de pruim. Antioxidanten bestrijden de vrije radicalen die vrijkomen door normale spijsvertering, UV-straling, roken, grote krachtinspanningen, milieuvervuiling, contact met gifstoffen en pesticiden.

Pruimen en constipatie

Pruimen werken als laxeermiddel en werken goed tegen constipatie. Dat komt vooral omdat er componenten zitten in pruimen die bijdragen aan een gezonde stoelgang. Sorbitol is een component dat de darmen stimuleert en het zit zowel in de pruim, pruimensap als gedroogde pruimen. De totale stoelgangtijd wordt verminderd door de aanwezigheid van sorbitol en bovendien wordt de kans op aambeien verkleind. Verder zitten er de polyfenolen chlorogeenzuren en neochlorogeenzuren in de pruim. Deze stoffen hebben ook een laxerend effect. Chlorogeenzuur is een stof die normaal in vele plantaardige producten voorkomt en zit extra veel in pruimen, perziken en koffie. Verder bevat de pruim difenylisatine, wat ook een laxerende stof is.

Veel vezels

Het hoge vezelgehalte in pruimen normaliseert het bloedsuikerniveau wat een winstpunt is voor diabetespatiënten. Bovendien zorgen pruimen snel voor een vol gevoel waardoor je minder snel je gaat overeten. Dat is een extra voordeel voor suikerpatiënten aangezien deze groep mensen een grotere kans hebben om obesitas te ontwikkelen.

Pruim en ijzertekort

Wanneer je vermoeid bent door een ijzertekort dan is het goed om je te wenden tot ijzerrijk voedsel maar ook tot de pruim niet omdat deze zoveel ijzer bevat maar omdat pruimen helpen bij het opnemen van ijzer in je bloed. Het eten van ijzerrijke voeding wordt door de pruim nog effectiever.

Bron: mensengezondheid.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.