Is bruin brood altijd gezonder dan wit brood?

bruin brood

Dit lijkt een makkelijke vraag maar het antwoord is toch anders dan je misschien zou denken.

We hebben geleerd dat graankorrels bruin zijn dus dat bruin brood daarom altijd gezonder is dan wit brood. Wit brood wordt gemaakt van bloem zonder hele graankorrels en zonder vezels. Wit brood bevat alleen het binnenste van de graankorrel dat wordt fijngemalen en dus weinig tot geen voedingsstoffen meer bevat. 

Omdat veel consumenten de smaak van wit brood lekkerder vinden spelen fabrikanten en bakkers hier handig op in door wit brood een bruin kleurtje te geven met moutmeel of gekarameliseerdes suiker. Dan lijkt het dus een bruin brood en denk je dat het gezonder is maar dat is dus niet zo. Ook een bruin meergranen brood biedt geen garantie. Zon brood bevat minstens drie verschillende graansoorten maar het hoofdbestanddeel kan nog steeds uit bloem bestaan. 

Het enige bruine brood dat echt gezonder is dan wit brood is bruin volkoren waar de hele graankorrels inzitten. Qua kleur kan dit brood best wat lichter bruin zijn dan andere bruine broden maar je weet in ieder geval zeker dat dit de meest gezonde variant is met de minste koolhydraten

Als je helemaal gezond wilt doen kies dan voor zuurdesembrood. Hoewel zuurdesembrood vaak uit hetzelfde meel wordt gemaakt als andere broden heeft het door het fermenteren toch een hogere voedingswaarde. Zuurdesembrood bevat meer foliumzuur en anti-oxidanten dan andere broden. De melkzuurbacteriën in zuurdesembrood verlagen ook de PH-waarde waardoor de opname van mineralen verbetert. Daarnaast bevat zuurdesembrood ook minder gluten, dus is het zeker aan te raden voor mensen met een gluten-intolerantie. Ook zorgt de fermentatie vanher zuurdesem voor een lagere glycemische index waardoor het tempo van de suikers die de bloedbaan binnenkomen wordt vertraagt. Het geeft dus een minder sterke bloedsuikerpiek dan gewoon brood ✅

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.